كودك كودك .

كودك

بهترين سن براي جدا كردن اتاق كودك از والدين

 

 

 

بهترين سن براي جدا كردن اتاق كودك از والدين

لذت داشتن فرزند يكي از بهترين اتفاقات زندگي هر فردي است. اما اين موضوع مسئوليت زيادي براي پدران و مادران جوان به وجود مي‌آورد و آن‌ها با مشكلات فراواني رو به رو مي‌كند. يكي از مهم‌ترين چالش‌هايي كه گاهي تبديل به يك معضل بزرگ مي‌شود، جدا كردن اتاق كودك است. اين سوال در ذهن بيش‌تر والدين به وجود مي‌آيد كه بهترين سن براي جدا كردن اتاق كودك چه سني است؟ اگر دقت كافي درباره اين موضوع نداشته باشيد و با زور بخواهيد فرزندتان را جدا از خود بخوابانيد، ممكن است خسارت جبران ناپذيري به روحيه  و آينده فرزند خود بزنيد. اين‌كار بايد كاملا به صورت روانشناسي شده انجام شود. در ادامه به بررسي اهميت اين مساله  و نكات مهمي كه بايد رعايت كنيد، مي‌پردازيم.

اهميت جدا كردن اتاق كودك 

اگر فرزند كوچك داريد حتما با اين موضوع مواجه شديد و احتمالا تصميماتي نيز راجع به  آن گرفته‌ايد. گاهي برخي خانواده‌ها درباره اين موضوع زياده‌روي مي‌كنند. به عبارت ديگر برخي والدين خيلي زود اتاق كودك خود را جدا مي‌كنند و اين كار حتي ممكن است در بدو تولد صورت بگيرد. برخي ديگر نيز حتي تا اوايل سنين نوجواني اين كار را انجام نمي‌دهند. در هر دو صورت ممكن است فرزند ما آسيب ببيند. البته نكته قابل ذكر اين است كه هنوز درباره اين موضوع اختلافاتي بين روانشناسان مختلف وجود دارد. برخي از آن‌ها معتقدند بهتر است قبل از دوسالگي اين اتفاق بيافتد اما برخي ديگر نيز بر روي عدد ديگري پافشاري مي‌كنند. ما در اين مقاله به صورت مفصل و كامل درباره اين موضوع صحبت خواهيم كرد اما موضوع قابل توجه اين است كه در هر صورت جدا كردن اتاق كودك و تدارك ديدن اتاق جدا براي آن‌ها و حتي انجام دكوراسيون اتاق كودك از اهميت ويژه‌اي در مباحث تربيتي برخوردار است.

نكات طلايي براي جدا كردن اتاق كودك 

نكته‌اي كه تمام روانشناسان درباره آن اتفاق نظر دارند اين است كه اتاق كودك خود را قبل از شش ماهگي عوض نكنيد. اين كار مي‌تواند آثار رواني بسيار بدي بر روحيه كودك شما بگذارد. برخي والدين اين اشتباه را مرتكب مي‌شوند و فكر مي‌كنند اين كار باعث عدم وابستگي كودك به آن‌ها خواهد شد. از همان بدو تولد اتاق نوزاد خود تدارك ديده و او را در اتاق جداگانه مي‌خوابانند و خودشان نيز شب‌ها جدا از فرزند مي‌خوابند. اما اينكار اصلا توصيه نمي‌شود. بهتر است دكوراسيون اتاق كودك خود را بچينيد اما تا شش ماهگي كنار كودك خود بمانيد تا احساس امنيت در او به وجود مي‌آيد. بعد از شش ماهگي مي‌توانيد او را از خودتان جدا كرده و كم كم تخت خواب كودك خود را از جاي خواب خود دور كنيد.

‌ ‌  

‌  

بهترين روش براي جدا كردن اتاق كودك 

حتما اين نكته را به صورت ويژه به خاطر به ياد داشته باشيد كه كه نبايد اين كار را به يكباره انجام دهيد. بلكه بايد صبوري داشته باشيد و كم كم اين كار را انجام دهيد.

اگر كودك شما بالاي سه سال است با صحبت كردن  و توضيح دادن او را قانع كنيد تا در اتاق خواب خود بخوابد. سعي كنيد دكوراسيون اتاق كودك را جذاب بچينيد تا او ترغيب شود در اتاق خود بماند. اگر فرزند شما نصف شب به اتاق شما آمد سعي كنيد او را با آرامش به اتاق خودش باز گردانيد. تا زماني كه به خواب برود كنار او بنشينيد تا احساس امنيت كند. البته اجازه ندهيد اينكار تبديل به عادت شود. اگر هر شب اين‌كار را تكرار كرد با او صحبت كنيد تا اين عادت را ترك كند.

البته اوايل مي‌توانيد اجازه دهيد كودك شما هفته‌اي يك‌بار در اتاق شما بخوابد.

اگر كودك شما دچار اضطراب مي‌شود بهتر است اول فاصله تخت او را با خودتان زياد كنيد. بعد كم كم اتاق اورا جدا كنيد. اگر شما اضطراب كودك خود را ناديده بگيريد و اورا به زور مجبور كنيد در اتاق جدا بخوابد ممكن است دچار مشكل روحي و حمله‌هاي عصبي شود. اگر كودك شما به مدت طولاني براي جدا كردن اتاق خود مقاومت كرد بهتر است از يك مشاور يا روانشناس كمك بگيريد.

در پايان به ياد داشته باشيد كه شما به عنوان پدر يا مادر حتما بايد شرايط روحي لازم را براي جدا كردن اتاق او داشته باشيد. اگر مادر وابسته فرزند باشد ممكن است كار سخت‌تر شود. پس در اين شرايط مادر بايد آرامش خود را حفظ كند و با حوصله به فرزند خود كمك كند تا در اتاق خود بخوابد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 2
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۸:۴۴ توسط:فهيمه زمان موضوع: نظرات (0)