کودک کودک .

کودک

برای سیسمونی نوزاد، تخت چندمنظوره بخریم یا تخت معمولی؟

 

برای سیسمونی نوزاد، تخت چندمنظوره بخریم یا تخت معمولی؟

یکی از مهمترین لوازمی که در هنگام خرید سیسمونی برای پدر و مادرها بسیار اهمیت دارد، ، سرویس خواب نوزاد است. بسیاری از والدین شکل ظاهری  سرویس خواب کودک، برایشان بیشر  اهمیت دارد در حالی که فاکتورهای دیگری مانند کیفیت ساخت، استاندارد بودن تخت و امکانات کاربردی سرویس، ااز اهمیت ویژه تری برخوردارند و گاهی به این موارد بی‌توجهی می‌شود. 

 

داشتن اطلاعات کافی در مورد وسایل کودک تا حد زیادی می تواند ما را در انتخاب وسایل مناسب کمک کند. با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در مورد خرید سرویس خواب نوزاد و نوجوان را در اختیار شما قرار دهیم تا خریدی آگاهانه، دلچسب و لذت بخش داشته باشید.

 

 

انواع تخت اتاق خواب نوزاد و نوجوان

 

انواع سرویس خواب کودک به سه دسته‌ اصلی تقسیم می‌شود:

 

۱. سرویس خواب‌ نوزاد که از بدو تولد تا حدود سن چهار سالگی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

۲. سرویس خواب نوجوان که برای سنین کودکی و نوجوانی مناسب هستند و از سن ۴ سالگی تا ۱۲ سالگی استفاده می شوند.

 

۳. سرویس خواب چند منظوره یا سرویس خواب نوزاد نوجوان که تخت خواب این سرویس‌ها قابلیت تبدیل از تخت نوزادی به تخت خواب نوجوان را دارند.

 

 

انواع مختلف سرویس خواب‌ که در قسمت بالا نام برده شد، معمولا به همراه کمد، دراور، پاتختی، ویترین، شلف، میز آرایش و … به فروش می رسد. البته این اجزا می‌توانند در سرویس‌های مختلف نوزاد و نوجوان مشترک باشند و تنها در شکل و ابعاد تخت خواب تفاوت داشته باشند. در ادامه به بررسی هر کدام از تخت خواب‌ها می‌پردازیم و مزایا و معایب هر کدام را مرور می‌کنیم. 

 

۱. تخت خواب نوزاد

 

این تخت خواب‌ها بسیار کوچک هستند و در دو طرف خود میله‌هایی با ارتفاع بین ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر دارند تا مانع از افتادن کودک در هنگام غلت خوردن بشوند. این نرده‌ها معمولا از یک سمت و یا در هر دو طرف تخت به صورت متحرک طراحی می‌شوند تا مادر برای گذاشتن و برداشتن نوزاد از داخل تخت، دچار مشکل نشده و بیش از حد خم نشود. دقت داشته باشید که میله‌های نرده در این تخت‌ها، باید فاصله زیادی با یکدیگر نداشته باشند تا کودک نتواند سر خود را از بین آن‌ها عبور بدهد. در برخی مدل‌ها، این تخت‌ها به صورت چرخ‌دار تولید می‌شوند تا بتوان آن‌ها را حرکت داد. در صورت انتخاب این مدل‌ها باید حتما از کیفیت ترمز چرخ‌ها اطمینان حاصل کنید.

 

 

مزایا‌

معمولا جای بسیار کمی اشغال می‌کند
امنیت بالایی برای نگه‌داری از نوزادان دارد
در مدل‌های چرخ‌دار به راحتی قابل جا به جایی هستند
 

معایب

با وجود پرداخت هزینه‌های زیاد، معمولا بعد از سن سه یا چهار سالگی بلا استفاده می‌شوند
بعد از این سن برای خرید تخت نوجوان باید دوباره هزینه کنید
 

۲. سرویس خواب نوجوان

 

تخت نوجوان برای سنین کودکی و نوجوانی مناسب است. این تخت‌ها ابعاد بزرگتری نسبت به تخت‌های نوزادی دارند. طول این تخت‌ها معمولا بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ سانتیمتر است و بچه‌ها در سن رشد می‌توانند به راحتی از آن‌ها بهره ببرند. سرویس خواب‌ نوجوان معمولا همراه با کمد، دراور، میز کامپیوتر، پاتختی و میز آرایش ارائه می‌شود.

 

 

مزایا

ابعاد این تخت خواب‌ها بزرگتر از تخت نوزادی می‌باشد
معمولا تا سن ۱۲ سالگی قابل استفاده هستند (این مقدار به رشد کودک بستگی دارد)
 

معایب

فقط برای سن نوجوانی مناسب است
 

۳. سرویس خواب چند منظوره

 

تخت خواب‌های چند منظوره با هدف حل مشکلاتی که در بالا معرفی شد، تولید شده است. این تخت خواب‌ها که با اسم‌های تخت چند منظوره، تخت نوزاد-نوجوان و یا تخت تبدیل شونده شناخته می‌شوند، یکی از اقتصادی‌ترین و کم دردسرترین انتخاب‌ها برای پدر و مادرها است. این تخت‌ها در ابتدا به شکل تخت نوزادی و دارای حفاظ در کناره‌های تخت هستند که به عنوان گهواره هم کاربرد دارند. همچنین در قسمت انتهایی این تخت‌ها یک کمد یا دراور وجود دارد که برای قرار دادن وسایل نوزاد در آن استفاده می‌شود. بعد از رسیدن کودک به سن ۴ سالگی نرده‌های حفاظ تخت و دراور آن از تخت جدا می‌شود و فضای زیادی از تخت آزاد می‌شود و کودک می‌تواند در سنین رشد خود از آن استفاده کند. همچنین کمد و دراور تخت به شکل مجزا بر روی زمین قرار گرفته و از آن استفاده می‌شود. علاوه بر این قسمت گهواره‌ای تخت هم به عنوان میز تحریر مورد استفاده کودک قرار می‌گیرد و می‌توان از آن به عنوان تخت پارک برای فرزند بعدی استفاده کرد. با خرید یک تخت کودک نوجوان چند منظوره ، علاوه بر به دست آوردن چندین وسیله‌ی گفته شده، نیاز خود به تعویض به تخت را نیز بر طرف کرده و در آینده صرفه‌جویی بسیار زیادی در هزینه‌ها خواهید داشت.

 

مزایا

از لحاظ هزینه بسیار بصرفه تر از تخت‌های نوزادی و تخت نوجوان می‌باشد (زیرا فقط یک بار خریداری می‌شود و بعد از رشد فرزندتان، نیازی به خرید تخت نوجوان ندارید)
قابل تبدیل بودن به تخت نوجوان
استفاده از تخت و گهواره بصورت همزمان
وجود کمد و کشو در قسمت های مختلف تخت خواب
 

 

 

علاوه بر نکات بالا، قبل از خرید سرویس خواب کودک حتما به جنس و کیفیت ساخت آن توجه کنید. همانطور که می‌دانید یکی از بهترین و طبیعی‌ترین موادی که برای ساخت محصولات مربوط به کودک استفاده می‌شود چوب است؛ اما استفاده از چوب‌های باکیفیت، باعث گران شدن محصولات می شود، به طوری که خرید آن برای اکثر مصرف‌کنندگان بسیار مشکل می شود. از طرفی تخت‌های فلزی و فرفورژه به هیچ وجه برای کودکان مناسب نیستند و به علت وجود لبه‌های تیز در این محصولات، استفاده از آن‌ها حتی برای بزرگسالان نیز می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. با توجه به این مشکلات، تولیدکنندگان به سمت موادی رفته‌اند که به عنوان جایگزین برای چوب درختان در نظر گرفته شده‌‌اند تا ضمن حفظ کیفیت محصولات بتوانند قیمت تمام شده برای مصرف‌کنندگان را پایین بیاورند. ام دی اف یکی باکیفیت‌ترین این مواد است که در صورت استفاده از روکش‌های مرغوب و ضد حساسیت مانند روکش ممبران سوزنی و همچنین روکش ملامینه می‌توانند برای ساخت تخت خواب کودک و سایر اقلام سرویس خواب به کار گرفته شوند. ام دی اف‌های مرغوب علاوه بر حفظ سلامت کودک، مقاومت خوبی در برابر نفوذ آب دارند. همچنین در برابر خط و خش مقاوم هستند و در صورت وجود لکه و آلودگی بر روی آن‌ها، با یک دستمال مرطوب تمیز می شوند.

 

 

 

 

 

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۸:۱۲ توسط:فهیمه زمان موضوع: نظرات (0)